Aarnivalkeat ry

Aarnivalkeat ry on Helsingin Pihlajamäessä, Pihlajistossa ja Jakomäessä toimiva vuonna 1963 perustettu partiolippukunta. Lippukunnan toiminnassa on mukana noin 140 jäsentä, sekä tyttöjä että poikia.

Lippukunnassa toimii useita sudenpentu-, seikkailija-, tarpoja- ja samoajaryhmiä. Ryhmät kokoontuvat viikoittain lippukunnan koloilla Pihlajamäessä ja Jakomäessä. Säännöllisten kokousten lisäksi järjestetään vuoden aikana erilaisia retkiä, vaelluksia, tapahtumia sekä kesä- ja talvileirejä.

Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa,

siellä Aarnivalkeat aina vaeltaa!

31.7.-4.8.2013 Aarnivalkeat 50 v. -juhlaleiri

Keskiviikkona 31.7.2013 rykelmä Aarnivalkeita ilmestyi Hakaniemeen odottelemaan vesibussia kohti Vasikkaluotoa. Mukana oli aivan nuorimpia lapsia, mutta myös lippukunnan kypsempää johtajistoa. Tavarat saatiin nosteltua yhteistoiminnalla (partiolaiset ja partiolaisten vanhemmat!) aluksen kyytiin ja niin sitä lähdettiin.

Venematkalla saimme kokea spektaakkelin, jossa 60-luvun hippi ilmestyi alukseen ja kertoi meille, kuinka tämä alus on ajassa matkustamiseen tarkoitettu väline. Tulisimme perille päästyämme olemaan vuodessa 1963, joka on lippukuntamme Aarnivalkeiden perustamisvuosi.

Tunnin venereissu sujui nopeasti. Taisivat kaikki olla innoissaan uuden leirin alusta! Perillä vene kiinnittyi laituriin ja niin sitä alettiin tavaroita kantamaan saareen. Ensimmäisen päivän suurin ohjelma oli pystyttää teltat ja laavut noin 50 osallistujalle. Sudenpennut ja sisuseikkailijat pystyttivät johtajiston avustuksella kaksi puolijoukkuetelttaa itselleen majoitteiksi. Loput saivat laavut nousemaan leirialueelle omin voimin, pienellä johtajiston avustuksella. Päivään mahtui myös leikkejä ja ruuanlaittoa omissa ryhmissä trangioilla, Mirrin opastuksella. Oli meillä vielä iltaohjelma, jossa jo veneessä alkanut teatteriesitys jatkui. Lisäksi teimme ystävyysnauhoja ja lauloimme partiolauluja.

Seuraavana päivänä olimme matkanneet taas ajassa eteenpäin, ajanjaksolle 1973-1982. Päivän aikana kerrattiin eräteeman mukaisesti karttamerkkejä, tutustuttiin jokamiehenoikeuksiin ja tehtiin niistä teatteriesityksiä sekä rakennettiin omia onkia. Leirin ainut rankkasade osui eräteemaisen päivän alkupuolelle, mutta jo lounaan saimme tehdä auringonpaisteessa kalliolla. Eräteemaan sopivasti myös tämä ateria tehtiin itse. Tällä kertaa niin, että lapset ja nuoret sitoivat johtajien kädet seläntaakse narulla ja johtajien rooliksi jäi täten vain sanallinen ohjeistaminen. (Edellisenä päivänä oltiin taidettu auttaa liikaa... ) Ruuasta tuli erittäin maukasta ja hyvää! Vanhemmille vinkiksi, että ei muuta kuin nuoriso keittiöön. Tehtävien tekeminen jatkui lounaankin jälkeen. Auringosta hullaantuneet partiolaiset pääsivät myös pulikoimaan yllättävän lämpimään meriveteen!

Kolmas leiripäivä vietettiin vuosikymmenellä 1983-1992. Päivään mahtui Villinä veteen!-teeman mukaista ohjelmaa. Perjantai oli muutenkin ajateltu aikalailla vesipäiväksi. Niinpä leirillä uida pulikoitiin, opeteltiin ajamaan moottorivenettä, oltiin vesisotaa, jatkettiin onkien valmistusta ja onkimista. Leiriolympialaiset ja saunominen osuivat myös tälle päivälle. Illalla lasten mentyä nukkumaan, olivat nuorimmat johtajat järjestäneet iltaohjelmaa muille johtajille. Pääsimme viskomaan vesi-ilmapalloja, harjoituttamaan näytelmätaitojamme sekä istumaan nuotiolla ja nauttimaan toistemme seurasta vaahtokarkkien ja makkaroiden kera.

Lauantaina, leirin toisiksi viimeisenä päivänä aamupäivä sujui siivotessa ja leiriä kuntoon pistäessä. Vanhemmat ja 50v juhlan vieraat saapuisivat iltapäivällä. Onneksi ehdittiin myös uimaan muutamaan otteeseen. Vieraita saareen tuli viitisenkymmentä henkeä ja niin kokonaismäärä kohosi sataan! Kiersimme rastirataa ja itse juhlassa näimme esityksiä, leikimme leikkejä, jaoimme ja saimme onnitteluja. Keittiössä oltiin loihdittu ensin mahaa täyttävää ruokaa ja sen jälkeen mielettömän hyviä suklaakakkuja. Ja kun kakkua sai hakea lisää, niin pienet partiolaiset JUOKSIVAT sitä hakemaan. Kyllä hymyilytti :) Vieraiden lähdettyä pääsimme vielä iltaohjelmaan, jonka Mamma-vartiolaiset olivat järjestäneet. Aiheena oli kansainvälisyys, sillä vuosina 1993-2000-l ovat Aavan johtajat tehneet mielettömän monia upeita reissuja ulkomaille muita partiolaisia tapaamaan.

Leirin viimeinen päivä alkoi aurinkoisena ja teltat ja tavarat pistettiin kasaan. Saaresta siivottiin sotkut ja iltapäivällä suuntasimme jälleen vesibussilla takaisin Hakaniemeen. Ja kyllä irtosi viidestä kymmenestä veneilijästä ääntä, kun ilmoille kajautettiin Aavan huuto saaresta poistuttaessa.